Antivirová společnost Avast původem z České republiky čelí v Nizozemsku hromadné žalobě. K té se prozatím připojilo v rámci akce tamní neziskové spotřebitelské organizace Consumers United in Court (CUIC) více než 10 tisíc lidí. CUIC v rámci žaloby požaduje pro každého z nich odškodnění za prodej jejich osobních údajů v rámci aféry Jumpshot z roku 2020.

V roce 2020 vyšlo na povrch, že Jumpshot – dceřiná společnost Avastu – prodávala velkým hráčům na trhu jako Microsoft nebo Unilever osobní údajů uživatelů bezplatné verze antiviru Avast, a to pro marketingové účely. Avast sbíral zejména data o chování těchto lidí na webu a následně je přes Jumpshot prodával třetím stranám. Cílem bylo rekonstruovat historii prohlížení webových stránek a lépe tak predikovat chování uživatelů za účelem úpravy obchodní a marketingové strategie. Vedle bezplatné verze antivirového softwaru od Avastu pak měly příslušná data sbírat i doplňky internetových prohlížečů od téže společnosti (např. Avast Online Security, Avast SafePrice).

Jako nepravdivé se pak ukázalo následné vyjádření Avastu, že prodávané informace byly anonymizované. Zmíněná data se totiž dala relativně snadno deanonymizovat a spojit tak identifikované subjekty údajů s jejich historií prohlížeče, ve spojení s časem s přesností na milisekundy, kdy dané stránky navštívily. S pomocí těchto údajů tak šlo teoreticky zpětně dát dohromady velmi přesný časový harmonogram navštívených webových stránek a spojit je s konkrétními osobami, což by představovalo enormní zásah do soukromí.

Nutno říci, že Avast na celou situaci zareagoval tak, že ukončil činnost společnosti Jumpshot a veřejně se za celou věc omluvil. CUIC ovšem argumentuje tím, že nikdy nedošlo k odškodnění dotčených uživatelů. Těch přitom měla být přibližně čtvrtina z jejich tehdejšího celkového počtu více než 400 milionů uživatelů. CUIC v tuto chvíli v rámci žaloby žádá pro subjekty údajů odškodnění ve výši pohybující se okolo 1000 euro na osobu. Zároveň ovšem CUIC dodává, že počet poškozených osob v rámci hromadné žaloby nadále roste. Nizozemsko pak nemusí být jediná země, v rámci které budou poškození po Avastu za prodej jejich osobních údajů žádat odškodnění. Podobné možnosti ohledně potenciálního uplatnění nároků na odškodnění nicméně mohou být do určité míry omezeny právními řády příslušných států. Například ten tuzemský institut hromadné žaloby nezná.

Mimo soukromoprávní žaloby je pak Avast také v hledáčku dozorových orgánů. Například Úřad pro ochranu osobních údajů dle dostupných informací na jaře letošního roku za výše uvedené jednání udělil (dosud nepravomocně) Avastu rekordní pokutu ve výši 350 milionů korun.

Sociální síť X (Twitter) začne o svých uživatelích sbírat i biometrické údaje

Sociální sít x (dříve Twitter), jejíž majitelem je jeden z nejbohatších lidí na světě Elon Musk, mění svá pravidla ochrany osobních údajů. To by nebylo nic neobvyklého, obdobné dokumenty se u sociálních sítí, ale i jiných digitálních služeb, mohou dočkat změn. Nová pravidla nicméně značně rozšířila okruh osobních údajů, které bude tato sociální síť o svých uživatelích zpracovávat.

Z pohledu ochrany osobních údajů je určitě nejzásadnější skutečnost, že X bude nově zpracovávat biometrické údaje svých uživatelů. V nových pravidlech ochrany osobních údajů se jako účel tohoto zpracování uvádí zajištění bezpečnosti, zabezpečení a identifikace. Přesné informace o tom, jaké biometrické osobní údaje bude sociální síť nově zpracovávat, se v pravidlech ochrany osobních údajů nepíše.

Dalším novým zpracováním bude sběr dat o práci a vzdělání uživatelů sociální sítě X. Konkrétně se v nových pravidlech uvádí informace o pracovní zkušenosti, průběh vzdělání, preference zaměstnání, dovednosti a schopnosti, vaše vyhledávání pracovních míst atd. Tyto osobní údaje budou využity jak pro účely personalizované reklamy, tak pro účely nabízení relevantních pracovních pozic a propojování možných zaměstnanců a zaměstnavatelů obecně.

Elon Musk se v posledních dnech právě na své sociální síti vyjádřil v tom smyslu, že cílem X je v blízké době nabídnout svým uživatelům pořádání audio i videohovorů, a to bez užití telefonního čísla. Stejně tak se Musk netají tím, že jeho cílem je, aby součástí sítě bylo co nejméně falešných profilů a tzv. robotů. I proto došlo k tomu, že část funkcí sociální sítě X je nyní možné využívat pouze na základě předplatného. Je tak možné, že vybrané biometrické osobní údaje budou v budoucnu využity pro tyto účely.

V červnu byla proti sociální síti X podána v USA hromadná žaloba, ve které stojí, že sociální nedostatečně informovala své uživatele o tom, že zpracovává biometrické údaje obličejů z fotografií, které tito uživatelé sdílejí na této sociální síti. Bude tak zajímavé sledovat, jak se tato kauza, i v kontextu změny pravidel ochrany osobních údajů sociální sítě X, bude dále vyvíjet.